Wedstrijdreglement

Algemeen wedstrijdreglement

1. In alles waarin dit reglement niet voorziet beslist de wedstrijdcommissie.
  2. Overtreding van het wedstrijdreglement heeft uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg.
  3. In alle wedstrijden wordt gevist op gewicht, voor het klassement geldt een puntensysteem. Alle vis telt, uitgezonderd snoek en snoekbaars.
  4. Het puntenklassement wordt als volgt samengesteld: de dagwinnaar (= degene met het hoogste gewicht per wedstrijd) krijgt 1 punt, nummer twee 2 punten, drie 3 punten, enz. Wordt bijvoorbeeld vanaf de zevende plaats niets meer gevangen, dan krijgen alle (aanwezige) deelnemers met '0 gram' 7 punten. De wegblijvers krijgen in dit geval het maximum aantal punten (= aantal deelnemers competitie). Nummers drie en vier hebben hetzelfde vangstgewicht, beide 3 punten; nummer vijf krijgt 5 punten. Kampioen wordt degene met het minste aantal punten , na aftrek van de punten van de slechtste wedstrijden (verschilt per competitie). Bij een gelijk aantal punten is het hoogste gewicht (over alle wedstrijden) beslissend. Hij die op één na het minste aantal punten heeft wordt nummer 2, enz.
  5. Er wordt gevist op nummer. Ieder dient op zijn plaats te vissen welke door loting is verkregen. Kop- en staartnummers worden verloot onder diegene die nog geen kop of staart hebben gezeten.
  6. Bij het uitzetten zal de afstand tussen de kantnummers minimaal 15 meter zijn.
  7. Optuigen en peilen voor de wedstrijd is toegestaan.
  8. Voor elke wedstrijd is een begin en een eindsignaal.
  9.  De eerste 3 minuten van de wedstrijd mag zwaar worden gevoerd. Daarna alleen maar licht bijvoeren (met één hand uit los voer); tenzij voor aanvang van de wedstrijd anders wordt aangegeven. Voeren met een tweede hengel (bijvoorbeeld de feeder) mag, als daar géén haak aan zit! Zie ook punt 10.
  10. Er mag slechts met 1 hengel worden gevist, waaraan maar 1 enkelvoudige haak mag zitten. Dit betekent dus dat er beslist géén 2e hengel-met-haak te water mag zijn, ook niet bij het wisselen van hengel, anders treedt punt 2 van het reglement in werking.
  11.  Verboden is:
    • het gebruik van verse de vase, gekleurde maden en (milieuonvriendelijk) gekleurd voer;
    • het anders bewaren van vis dan in een niet metalen leefnet;
    • het aannemen van hulp tijdens de wedstrijd.
  12. Een alternatief water kan alleen aan de orde komen wanneer er milieuproblemen zijn in een bepaald water en hierdoor de vangst bijvoorbaat 'nihil' is of bij zéér extreme weersomstandigheden. De beslissing ligt bij de wedstrijdleiding.
  13. De samenstelling van de teams voor bijvoorbeeld regionale wedstrijden geschiedt a.d.h.v. de uitslag van de vorige zomercompetitie. De vijf best geklasseerde deelnemers vormen het A-team, de volgende vijf het B-team.
  14. Voor de vanger van de grootste vis tijdens het zomerseizoen (d.w.z. of in de zomer- of in de avondcompetitie) is er eremetaal. Men dient de vis zelf ter meting aan te bieden (paling wordt niet gemeten).
  15. Zowel de kampioen van de zomercompetitie als de kampioen van de zomeravondcompetitie ontvangt, naast een beker/bokaal voor de eerste plaats, de wisselbeker. Voor de nummers twee en drie van de zomercompetitie is er ook eremetaal.
  16. Alle prijzen (inclusief die van de herfstdag) worden op een nader te bepalen zaterdag in december op locatie uitgereikt.
  17. Indien minder dan 10 deelnemers zich aanmelden voor een competitie, kan de wedstrijdleiding besluiten de competitie te laten vervallen.